Pedagogische en didactische verdieping
In een traject van 8 modules verdeeld over een schooljaar, komen tussen
de 8 a 12 docenten bij elkaar. Zij maken een sterkte zwakte analyse van
de eigen les en krijgen aan de hand van deze analyse zowel theoretische
concepten als praktische handvatten aangereikt ter verbetering van de
eigen lespraktijk.
De nadruk ligt op de performance van de docent en het
effect van het eigen handelen op het leren van de leerlingen. Theorieen en modellen in dit traject komen uit de pedagogisch-didactische wetenschap. De performance en wijze van voordracht komen voort uit het theater; daar waar men het vasthouden van de aandacht tot een kunst heeft verheven.
Theorie en praktijk weten elkaar niet altijd te vinden in het onderwijs. In
dit leertraject zorgen wij juist voor de verbinding, oa door:
- vraag-gestuurd te werk te gaan;
- gebruik te maken van zelf ingebrachte casuïstiek;
- nabootsing en inoefening van authentieke lessituaties;
- de kwaliteit en ervaring van de docent als vertrekpunt te nemen;
- modellering en inoefening van effectieve didactiek en pedagogiek
met concrete praktijkvoorbeelden;
- in te zoomen op verschillende fasen in de les en het effect hiervan
op de aandachtspanne van leerlingen;
- out of the box-denken, zoals het integreren van theatertechnieken in
het onderwijs.